Family SPA

29 kwiecień 2013
Już za niecałe dwa miesiące rozpoczną się wakacje i wielu z nas wyruszy w podróż z dziećmi, często kilkugodzinną, aby dotrzeć do celu letniego wypoczynku. Poniżej przedstawiamy wam, jak w przyjemny i pożyteczny sposób spędzić czas z naszymi pociechami w samochodzie, pociągu oraz w innych środkach transportu.
Dzieci do lat 5
W tym przedziale wiekowym liczy się przede wszystkim prostota zabawy. W przypadku niemowlaków i dzieci do 2 roku życia dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie ulubionych pluszaków naszych pociech lub grzechotek. Możemy użyć ich do odegrania miniteatrzyku, zabaw typu „Idzie rak-nieborak”, „kosi-kosi łapci” lub do śpiewania dziecku krótkich rymowanych piosenek. Maluchom powyżej 2 lat zaproponujmy wspólne rysowanie, recytowanie wierszy lub zabawę z pacynkami. Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie widoku za oknem (np. kto pierwszy zobaczy coś niebieskiego, co oznacza mijany znak drogowy, itp.)
Dzieci 5-10 lat
W tym przedziale wiekowym mamy nieco większe pole do popisu, ponieważ dzieci potrafią już dobrze mówić, czytać oraz rozwija się u nich umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Do naszych zabaw z nimi można także wprowadzić element rywalizacji. Świetnie sprawdzają się tutaj gry słowne lub liczbowe, wymyślanie historyjek lub zgadywanki, np.:
• Zabawa w „Co by było, gdyby…”.
• „Prawda-fałsz” – podajemy różne stwierdzenia, a dziecko ma odgadnąć czy jest ono prawdziwe, czy nie.
• Wymyślamy jak największą ilość słów na daną literę lub z liter jednego długiego słowa układamy jak największą ilość krótszych wyrazów.
• „Co to jest?” – może w nią grać cała rodzina. Jedno z nas wymyśla słowo, a reszta poprzez zadawanie pytań, na które można odpowiedzieć tylko „tak lub „nie”, stara się odgadnąć, co to za wyraz.
Dzieci 10-15 lat
Dzieci w tym wieku często potrafią same zorganizować sobie czas w podróży. Jednak, jeżeli zależy nam na integracji w trakcie pokonywania trasy, można zabrać w drogę gry planszowe, np. „Tabu” lub „Scrabble”, urządzić konkurs śpiewania lub zaproponować zabawę wymagającą kreatywnego myślenia, np. „Co bym zabrał ze sobą na bezludną wyspę?” lub „Co bym zrobił gdybym wygrał milion dolarów?”.
W przypadku, gdy zabraknie nam chęci na zabawę lub gdyby zmęczyła nas przedłużająca się podróż, zawsze można odtworzyć nagranie z bajkami lub ciekawymi lekturami.
Monika Adamus
W tym przedziale wiekowym liczy się przede wszystkim prostota zabawy. W przypadku niemowlaków i dzieci do 2 roku życia dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie ulubionych pluszaków naszych pociech lub grzechotek. Możemy użyć ich do odegrania miniteatrzyku, zabaw typu „Idzie rak-nieborak”, „kosi-kosi łapci” lub do śpiewania dziecku krótkich rymowanych piosenek. Maluchom powyżej 2 lat zaproponujmy wspólne rysowanie, recytowanie wierszy lub zabawę z pacynkami. Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie widoku za oknem (np. kto pierwszy zobaczy coś niebieskiego, co oznacza mijany znak drogowy, itp.)
Dzieci 5-10 lat
W tym przedziale wiekowym mamy nieco większe pole do popisu, ponieważ dzieci potrafią już dobrze mówić, czytać oraz rozwija się u nich umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Do naszych zabaw z nimi można także wprowadzić element rywalizacji. Świetnie sprawdzają się tutaj gry słowne lub liczbowe, wymyślanie historyjek lub zgadywanki, np.:
• Zabawa w „Co by było, gdyby…”.
• „Prawda-fałsz” – podajemy różne stwierdzenia, a dziecko ma odgadnąć czy jest ono prawdziwe, czy nie.
• Wymyślamy jak największą ilość słów na daną literę lub z liter jednego długiego słowa układamy jak największą ilość krótszych wyrazów.
• „Co to jest?” – może w nią grać cała rodzina. Jedno z nas wymyśla słowo, a reszta poprzez zadawanie pytań, na które można odpowiedzieć tylko „tak lub „nie”, stara się odgadnąć, co to za wyraz.

photo/blog.michaelluman.com
Dzieci 10-15 lat
Dzieci w tym wieku często potrafią same zorganizować sobie czas w podróży. Jednak, jeżeli zależy nam na integracji w trakcie pokonywania trasy, można zabrać w drogę gry planszowe, np. „Tabu” lub „Scrabble”, urządzić konkurs śpiewania lub zaproponować zabawę wymagającą kreatywnego myślenia, np. „Co bym zabrał ze sobą na bezludną wyspę?” lub „Co bym zrobił gdybym wygrał milion dolarów?”.
W przypadku, gdy zabraknie nam chęci na zabawę lub gdyby zmęczyła nas przedłużająca się podróż, zawsze można odtworzyć nagranie z bajkami lub ciekawymi lekturami.
Monika Adamus
Ilość wyświetleń: 4048
Polecane hotele
Powiązane artykuły